مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

باید از حوزه هاى علمیه یک عالِمى به تمام معنا متعهد بیرون بیاید، و مرکز ساخت انسان باشد؛ و دانشگاه هم مرکز ساخت انسان {باشد}.امام خمینی(رحمه الله علیه)
علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه‌های نخبه کشور است که هدایت جامعه را بر عهده دارند بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است.
علوم انسانی روح دانش است. حقیقتاً همه‌ی دانشها، همه‌ی تحرکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانی است.امام خامنه ای(حفظه الله)

بازبینه ی سند راهبردی کشور درامور نخبگان

يكشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۲۷ ب.ظ

سند راهبردی کشور در امور نخبگان با تفویض اختیار به شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 248 مورخ 11/07/1391 به تصویب رسیده است. این سند با با یک مقدمه و چهارفصل تدوین شده است. در فصل اول تعاریف و مفاهیم مرتبط با نخبگی، در فصل دوم،چشم انداز و اهداف کلان، فصل سوم،راهبردهای کلان اقدام های ملی و در فصل چهارم چهارچوب نهادی و الزامات اجرایی در نظام نخبگانی کشور پرداخته است. در ادامه گزارشی مختصر این سند و در پایان اصل سند پیوست شده است. 

                         

اجرا این سند در اصل برعهده ی بنیاد ملی نخبگان است. به طور کلی سند های راهبردی با دو سوال راهبردی مواجه خواهند شد. 
1-سوال های ناظر به کیفیت سند
2-سوال های ناظر به تحقق عملیاتی سند
در سوال های ناظر به کیفیت سند مواردی چون انسجام درونی سند، درستی ابعاد عملیاتی سند، درستی ابعاد نظری سند مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.برای مثال بررسی این سند از حیث چرخه ی نخبگانی که در بیانات رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است، به نوعی سنجش و ارزیابی کیفیت سند تلقی می گردد. 
 در سوال های ناظر به کیفیت تحقق عملیاتی سند توجه می شود که مسئولیت های اجرایی و شاخص های عملیاتی به طور مشخص کدام اند و آیا آنها در محقق شده است یا نه؟ با مطالعه اولیه روند کلی سند، سوال های ناظر به کیفیت سند نمرات خوبی می گیرد. این نوشتار بیشتر ناظر به سوال هایی از سنخ دوم است و زمینه برای کنترل گذشته نگر این طرح فراهم می کند. 

مرور مختصر سند 

برای تحقق اهداف کلان، نظام نخبگانی 5 راهبرد کلان ترسیم شده است که به شرح زیر است: 
1-شناسایی و اهداف
2-توامندی سازی 
3-زمینه سازی برای اثرگذاری 
4-سیاستگذاری و مدیریت 
5-توسعه زیر ساخت های لازم 


مولفه های عملیاتی برای ارزیابی سوال های نوع دوم؛ 

مولفه های زیر از قسمت اقدام های ملی سند برداشت شده است و جهت ارزشیابی این سند مورد استفاده قرار می گیرد. 
1-بازنگری قوانین و مقرارت و سازوکارهای اعتباردهی و اعتبارسنجی جهت مشارکت فعال بخش غیر دولتی در شناسایی و هدایت جوامع نخبگانی 
بازبینه:آیا این بازنگری انجام شد؟ آیا این بازنگری منجر به نتیجه ی دلخواه شده است؟ 


2-هدایت صاحبان استعداد های برتر با استفاده از توانمندی های دولتی مانند سطحی کیفی آموزش مدرسه ای، توانمند سازی مربیان، معلمان و اساتید حوزه ودانشگاه و توانمندی های غیر دولتی مانند فعال کردن آموزش های برون مدرسه ای، گسترش مشاوری های تحصیلی و... 

بازبینه: آیا توانمندی های دولتی و غیر دولتی مرقوم شده محقق شده است؟ و آیا توانمندی های دولتی و غیر دولتی در شناسایی و هدایت استعداد های برتر توانسته نقش مفیدی ایفا کند؟ 
3-پشتیبانی تدریجی، مشروط و متنوع براساس انجام فعالیت های نخبگانی و میزان رشد در مسیر نخبگی؛ که این فعالیت ها اعم است از فعالیت های پژوهشی، گروهی و مهارتی و... واین پشتیبانی شامل مواردی چون حمایت مستقیم و غیر مستقیم مادی، فراهم کردن منابع اطلاعاتی، بورس، جایزه های مقطعی، امکانات پژوهش ، حق مالکیت فکری و...می گردد. 
بازبینه: چه آماری از این پشتیبانی ها در دسترس است؟ آیا این پشیبانی ها منجر به فعالیت بهتر و بیشتر نخبگان واقعا شده است؟ 
4-زمینه سازی برای پرورش افراد نخبه و شکل گیری گروه های نخبه در جامعه که از طریق حمایت از متشکل شدن دانش آموزان و دانش جویان و تبدیل هسته های نخبگانی به گروه های نبخگانی و جهت دهی آنها اولا به نیازهای کشور و ثانیا به نیاز های علوم انسانی اسلامی و علوم پایه
بازبینه: چه آماری از شکل گیری این گروه های نخبه وجود دارد؟ آیا آنها به توانایی لازم رسیده اند؟ 
5-برنامه ریزی برای اثرگذاری اجتماع نخبگانی درجامعه با تاکید بربه کارگیری نخبگان در حل مساله جامعه و سازمان ها از طریق اصلاح سازوکارهای قانونی و انگیزشی، کرسی های آزاد اندیشی، طرح نظام وظیفه و... . 
بازبینه؛ آیا سازوکارهای لازم تعبیه شدند؟ آیا آنها توانستند منجر به اثرگذاری اجتماع نخبگانی شوند؟ 
6-تنظیم مقررات دولتی و غیر دولتی در راستای حمایت از نخبگان، که از طریق زمینه سازی برای تقویت و ترویح محصولات دانش بنیان صورت می گرد. 
بازبینه: آیا مقررات تنظیم شده است؟ آیا این مقررات منجر به تولید محصولات دانش بنیان شده است؟ محصولات دانش بنیان و فرهنگی چقدر مطلوب هستند؟ 
7-ساماندهی نظام گزینش اصلاح کارگزاران کشور از میان اجتماعات نخبگانی ازلحاظ کردن طریق سوابق فعالیت های نخبگانی، شکل دهی کارگزاری های منابع انسانی متخصص . 
بازبینه؛ آیا این دو طریق برای هدف ساماندهی نظام گزینش صورت گرفت؟ چقدر توفیق یافته است؟ 
8-ارتقا و تثبیت نقش سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت کلان از طریق نظارت بر دستگاه های دولتی در حوزه امور نخبگان، ایجاد یک مدیریت واحد ستادی در وزارت آموزش و پرورش، ایجاد مرکز توانمند سازی، ارتباط با فرهنگستان ها و انجمن های علمی و... . 
بازبینه؛ آیا از نهاد های سیاستی و برنامه ریزی استفاده می شود؟ این هماهنگی بین کل و اجزا مهیا شده است؟ 
9-طراحی شاخص های ارزیابی و ضوابط نظارت از طریق شاخص سازی بنیاد ملی نخبگان، یکپارچه سازی پایگاهای اطلاعاتی موجود ... . 
بازبینه؛ آیا شاخص ها و طرق نائل شدن به آن تدوین و طراحی شده اند؟ آیا ارزیابی ها موجب اصلاح و بهبود شده است؟ 
10-ارتقا دلبستگی ملی نخبگان از طریق انس با قرآن و معارف عترت و ارزشهای انقلاب اسلامی ، ارائه دستاوردهای فعالیت های نخبگانی، آشناساختن اجتماع نخبگانی با جاذبه های طبیعی و فرهنگی کشور جهت خود آگاهی تاریخی آنها، برناه ای تربیتی و آموزشی، اعطای نشان های دولتی.... . 
بازبینه؛ آیا این امور انجام گرفته است؟ آیا ارزیابی از میزان دلبستگی و هویت یابی نخبگان صورت گرفته است؟ آیا این فعالتیه ای موفق آمیز بوده است؟
11-ایجاد و ساماندهی زیرساخته ای پژوهشی و اطلاع رسانی از طریق ایجاد دسترسی راحت نخبگان به پایگاه های موجود، ارتباط سامانه های مدیریت اطلاعات تحقیقاتی(سمات)  با بنیاد ملی نبخگان  و.... . 
بازبینه؛زیر ساخت های پژوهشی معین و راه اندازی شدند؟ و آیا توانستند اهداف را محقق کنند؟ 
12-توسعه همکاری های بین المللی نخبگان از طریق ساماندهی و هدفمند کردن فرایند ادامه تحصیل در خارج، فرصت های مطالعاتی، ایجاد طرح های مشترک بین المللی با حضور نخبگان و... .
بازبینه؛ آیا همکاری های بین المللی توسعه یافتند؟ آیا طرق نامبرده محقق شدند؟ آیا هدف تاثیرگذاری نخبگانی بر مرجعیت علمی کشور محقق شد؟


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۲/۰۱
  • ۳۱۰ نمایش
  • محمد واثقی بادی

آموزش نخبگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی