مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

باید از حوزه هاى علمیه یک عالِمى به تمام معنا متعهد بیرون بیاید، و مرکز ساخت انسان باشد؛ و دانشگاه هم مرکز ساخت انسان {باشد}.امام خمینی(رحمه الله علیه)
علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه‌های نخبه کشور است که هدایت جامعه را بر عهده دارند بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است.
علوم انسانی روح دانش است. حقیقتاً همه‌ی دانشها، همه‌ی تحرکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانی است.امام خامنه ای(حفظه الله)


نماز ظهر را در مسجد جامع علی ابن ابیطالب واقع در میدان صنعت اقامه کردیم. سه نفری که راه بزرگراه شهید همت را برای رسیدن به دانشگاه علامه طباطبایی رحمه الله علیه در پیش گرفته بودیم. 


 مقداری زودتر به دانشگاه رسیدیم، به همین دلیل ، از فرصت استفاده کرده و حسابی دانشکده روانشناسی و علوم تربیت دانشگاه علامه را مورد مداقه خود قرار دادیم. در نگاه اول فهمیدم که ساختمان این دانشکده نیز براساس فکرها و ایده های اساسی آموزشی ساخته نشده است و این موجب تاسف و سرخوردگی ما شد. نکته جالب دیگر حضور فعال دانشجویان در راهرو ها و بحث و گفت و گوهای پرهیجان آنها بود، البته این مورد شاید ناشی از این باشد که سال تحصیلی جدیدی شروع شده بود. با نگاه اولیه به این نتیجه رسیدیم که کلاس های خانم ها و آقایان ظاهرا تفکیک شده است، موضوعی که واقعا در نظام تربیتی آموزش عالی بحث انگیزه بوده و خواهد بود. سرگرم سایت دانشگاه شده بودیم که با اطلاعیه جالبی در مورد اینترنت برخورد کردیم که در آن ذکر شده بود که اینترنت از ساعت 2 بامداد الی 7 صبح رایگان است!!! از حیث تربیتی و سبک زندگی اسلامی این خط مشی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی رحمه الله علیه موجب تعجب و تاسف شد . در همین احوال بودیم که جناب استاد واحدی تشریف آوردند و ما به خدمتشان رسیدیم..... ادامه مطلب....

در ابتدای بحث آقای عزیزی یک گزارشی از معاونت تحقیق و پیشرفت و کارگروه آموزش ارائه کردند و اشاره کردند که سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری آموزش به صورت خاص، دارای بحرانی هویتی اند و به عبارت دیگر ماهیت چند رشته ای  ومیان رشته ای دارند. و در عمل اینکه ما به رشته ها و متخصصین مختلف مراجعه و آنها را در خط مشی گذاری آموزش عالی دخیل بدانیم، یک امر بسیار طبیعی و ناشی ازماهیت سیال حوزه مطالعات و عملیات خط مشی گذاری عمومی است. ایشان با این مقدمه وجه رجوع به اساتید ومتخصصان مختلف را ذیل هدف سیاستگذاری آموزش علوم انسانی سعی کردند که برای استاد واحدی توضیح دهند. بعد از این مقدمه نسبتا کوتاه، از جناب استاد خواستند که ظرفیت های حوزه مطالعاتی تکنولوژی آموزشی و سایر رشته های مرتبط به موضوع آموزش را برای ما روشن و باز کنند. پس موضوع جلسه شد«ظرفیت های رشته های مختلف آموزش در امر سیاستگذاری کلان آموزش کشور»

ایشان رشته های دخیل در آموزش را از کل به جزء مطرح کردند ودر ضمن کار حاشیه هایی با توجه به مساله ما می زدند. ایشان به ترتیب رشته های  فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه ریزی آموزشی، مدیریت آموزشی، مطالعات برنامه درسی و تکنولوژی آموزش را مطرح نمودند. در بین این حوزه رشته های معرفی شده احساسم این بود که رشته ی برنامه ریزی آموزش بسیار به این حوزه سیاستگذاری آموزش عالی نزدیک است. چرا که هدف این رشته هماهنگی با برنامه توسعه و هماهنگی درونی آموزش عالی با قبل از آن و غیره است. صوت این جلسه موجود است وان شاءالله مطالب تفصیلی این جلسه را در همین محل نشر خواهیم داد.

در پایان جلسه، جناب دکتر خودشان برای ما چایی ریختند و به لطف ایشان خستگی یک گفت و گوی صمیمی از تن زوده شد. در راه برگشت نیز مباحثی حول جلسه بین من و دوستم مطرح شد و به نظر بنده از نزدیک ترین رشته های نظری به موضوع سیاستگذاری آموزش همین رشته های مرتبط به آموزش خواهد بود.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۷/۳۰
  • ۱۵۳ نمایش
  • محمد واثقی بادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی