مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

باید از حوزه هاى علمیه یک عالِمى به تمام معنا متعهد بیرون بیاید، و مرکز ساخت انسان باشد؛ و دانشگاه هم مرکز ساخت انسان {باشد}.امام خمینی(رحمه الله علیه)
علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه‌های نخبه کشور است که هدایت جامعه را بر عهده دارند بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است.
علوم انسانی روح دانش است. حقیقتاً همه‌ی دانشها، همه‌ی تحرکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانی است.امام خامنه ای(حفظه الله)

۵ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

یکی از دغدغه هایی که صاحبنظران و عالمان عرصه علمی کشور را به خود مشغول کرده، این است که چند برابر بودن رشد علمی کشور نسبت به متوسط جهانی و رتبه ی و جایگاه 16 در تولید علم تا به چه میزان واقعی است؟ 

کلیپ زیر نمونه ای است که به این دغدغه پرداخته است. 

                                            مشاهده کلیپ

این کلیپ ابتدا توضیح می دهد که بین تولید علم کشورها و توسعه یافتگی آنها رابطه مستقیم وجود دارد. سپس اشاره می کند که نرخ تولید علم ایران نیز بسیار خوب است لکن بخاطر اشکال در مدیریت دانش و اتصال آن با صنعت، اثرگذاری کمتری در پیشرفت کشور دارد. به طوری که مسائل اکثر پژوهش های ما، مسائل کشورهای توسعه یافته است و در قالب مشکلات جامعه ایران طرح ریزی نشده اند. 

سپس در اینکه شاخص  تعداد کمی مقالات آیا دال بر رشد علمی است, تشکیک وارد می کند. و بیان می دارد شاید این شاخص، شاخص خوبی برای سنجش رشد واقعی علمی نیست. به عنوان جایگزین، شاخصی کیفی پیشنهاد می دهد که همانا میزان ارجاع به مقالات است. 

شاخص رشد واقعی علمی چیست؟ 

شاخص اولی همان طور که در کلیپ مشاهده نمودید، یک شاخص کمی و ظاهری است و کاری با کیفیت مقالات ندارد. شاخص دومی که شاخص کیفی تلقی می گردد نیز هرچند کیفیت مقالات را تا حد زیادی تضمین می کند ولی هنوز نمی توان یقین داشت که مقالات مسائل بومی ما را حل می کند. 

بنابراین پیشنهاد این است که بجای اینکه شاخص هایی برای کلیت مقاله بدهیم، ابتدا از مساله و مساله شناسی ، کیفیت و فایده آن پرسش کنیم . بر همین اساس شاخص نافعیت مقالات پیشنهاد داده می شود که کارساز تر از دو شاخص معرفی شده، خواهد بود. در اسلام نسبت به نافعیت علم تاکیدات بسیاری می بینیم به طوری که در تعقیبات نماز عصر می خوانیم «الهم انی اعوذ بک من علم لا ینفع» یعنی خدایا من به تو از علم که سود نبخشد، پناه می آورم.دکتر حسین مطیع در کتاب"علم نافع در قرآن و احادیث" این بحث را به خوبی تحقیق نموده اند. 

  • محمد واثقی بادی

سهم تمدن اسلامی در تاریخ علم موضوعی است که همیشه علاقه مندان و متخصصان تاریخ علم و اسلام شناسی را به خود مشغول داشته است. دکتر سید حسین نصر، اسلام شناس پر آوازه ایرانی، جزو سلسله کتاب های تاریخ علم، علم و تمدن در اسلام را به نگارش درآورد تا بدین نیاز پاسخی گفته باشد.

این کتاب که توسط احمد آرام ترجمه شده است، از نثر روان و شیوا و مضامینی آشنا برای رده های مختلف مخاطبان برخوردار است. 
در فصل اول کتاب به چهره های جهانی علوم انسانی مانندجابرابن حیان، یعقوب کندی تا شیخ بهاء الدین عاملی پرداخته است. در فصل دوم که به نظر مهم ترین و زیباترین فصل کتاب است، شالوده دستگاه تعلیم و نظام تربیتی در تمدن اسلامی را از زمان پیامبر تا همین اواخر توضیح می دهد. در فصل های سوم تا دوازدهم به ترتیب به موضوعاتی چون جهانی شناسی، هیات، جغرافیا، تاریخ طبیعی ، فیزیک، ریاضیات، علوم نجوم، پزشکی ، علوم انسانی، سنت کیمیائی، فلسفه ، کلام و عرفان می پردازد. 
                                                             
درفصل دوم از لحاظ آموزش مهم ترین فصل کتاب است موضوعات زیر و نکات آن واقعا مورد توجه است. 
1-طبقه بندی علوم طرحی برای وحدت علوم بوده است که در تمدن اسلامی شروع این قصه با معلم ثانی حکیم فارابی بوده است. 

2-در باره طبقه بندی علوم دیگران نیز کارهای بسیار خوبی انجام داده اند مانند مفتاح السعاده یا موضوعات علوم طاشکبری زاده یا نفائس الفنون و کشف الظنون حاجی خلیفه 

3-اولین سازمان تعلیمی مسجد بوده است ولی بعد ها مکتب خانه که همان اطراف مسجد ساخته می شده است این کار را برعهده داشته است. 

4-در آموزش تمدن اسلامی شاکله اولیه خیلی مهم بوده است و به این نکته توجه بسیاری می شده است و اغلب نیز شاکله قرآنی را بهترین مبنا برای شروع یادگیری علم می دانستند و طلبه علم از قرآن و مباحث اطراف آن شروع می کرده است. حتی یادگیری الف با و خواندن و نوشتن و...در راستای یادگیری قرآن صورت می گرفت. 

5-به غیر مکتب، درجات بالاتر تعلیم توسط محلی به نام مجلس صورت می گرفت که در راس آن حکیمی کامل به تدریس می پرداخت. این حالت تا قرن چهارم ادامه داشت. بعد از آن سازمان های عالی تعلیمی در مصر و در ایران توسط خواجه نظام الملک با تاسیس نظامیه رونق گرفتند.  

6-محتوای آموزش براساس یک تئوری آموزش بوده است، و سیری نسبتا از علوم نیمه مجرد شروع شده(مانند عدد و حساب) به علوم مادی (علوم طبیعی و تجربی)و سپس به علوم مجرد عالی (فلسفه اولی و منطق) می رسد. مسلما فهم و تکمیل این سیر بسیار مغتنم و ارزشمند خواهد بود. 

  • محمد واثقی بادی

ششمین جلسه هیات امنای جامعه امام صادق(ع) با حضور آیت الله آملی لاریجانی رئیس هیات امنا و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه امام صادق(ع)، در این جلسه اساسنامه جدید جامعه امام صادق(ع) به تصویب نهایی  رسید.

همچنین اعضای جدید هیات مدیره جامعه امام صادق(ع) نیز انتخاب شدند.

دانشگاه امام صادق (ع) از سوی رهبرمعظم انقلاب، پدیده ی ممتاز نامگذاری شده است که می تواند کانون تحول و ارتقاء معارف اسلامی و علوم انسانی باشد. انتظار این است که این مرکز به عنوان یک دانشگاه الگو سرعت بیشتری در کارهای روزمره خود بدهد و به قولی مدیریت جهادی را برای رسیدن به قله های بزرگ ترسیم شده بر خود دانشگاه حاکم کند. طبیعتا این فضا ابتدا باید از هیات امنا شروع شده و به دیگر قسمت های دانشگاه سرریز شود. 



  • محمد واثقی بادی

انواع روش های رتبه بندی دانشگاه عبارت اند از؛ تایمز ، شانگهای و وبومتریک. این سه روش رتبه بندی، معروف ترین شکل رتبه بندی دانشگاه ها در جهان اند.
1-تامیز؛ 5 معیار و 12 شاخص که عوامل اصلی آن شامل فضای یادگیری(30درصد)استناد ها(22درصد) پژوهش از نظر حجم و درآمد(30درصد) درآمد صنعتی و نوآوری(2.5درصد)،اعضای هیات علمی و دانشجویانخارجی(5درصد)


یکی دیگر از روش های معروف رتبه بندی دانشگاه ها روش رتبه بندی علمی دانشگاه های جهانی شانگهای است. که 4 معیار و 6 شاخص دارد که عوامل اصلی آن؛کیفیت آموزش(10درصد)کیفیت هیات علمی(40)نتایج تحقیقات (40)اندازه سازمان (10)


روش سوم رتبه بندی دانشگاه به وبومتریک معروف است که انجام دهنده آن موسس آن انجمن ملی تحقیقات اسپانیا است. دراین روش 4 معیار و 7 شاخص معرفی می شوند که عوامل اصلی آن عبارت اند از؛اندازه(20)فایل های غنی(15)دید(50)پژوهش(15)

(جعفری و دیگران،1390، ص 50)

 رتبه بندی تایمز به طور مشخص براساس شاخص های زیر صورت می گیرد: 

دانشگاه ایران در این رتبه بندی وضعیت نسبتا بهتری بخود گرفته است است که در جداول زیر مشاهده می کنید؛ 

رتبه بندی تایمز درباره دانشگاه های ایران

رتبه بندی تایمز و ایران

                                                                                                                                    منبع

  • محمد واثقی بادی

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس  

                                     

 جهت‌گیری‌هایی برای حرکت دانشگاه‌ها به سمت مأموریت‌گرایی انجام شده، به‌طوری‌که تدوین طرح آمایش آموزش عالی در همین راستا صورت گرفت.وی افزود: با توجه به طرح آمایش آموزش عالی، دانشگاه‌ها رشته‌های خود را براساس نیاز منطقه و استان راه‌اندازی می‌کنند و بازبینی رشته‌ها نیز در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

تامل؛

طراحی رشته های آکادمیک در کشور ما تبدیل به برنامه ریزی محتوا و مواد درسی شده است. به عبارتی فهم ما از تحول در علوم انسانی خلاصه شده است در تغییر محتوای درسی بدون تغییر در نظام آموزشمان درسطح دانشگاه ها. آشفتگی ما در آموزش عالی به همین جا ختم نمی شود بلکه آزادی عمل بی قاعده و ذیل یک چتر واحد نبودن دانشگاه ها منافع ملی ما را به حداقل رسانده است. در این میان دانشگاه آزاد موصوف خود را به عنوان آزاد بودن، به خوبی به نمایش گذاشته است و می گذارد.(چون وزارت علوم و وزیر محترم سعی بر حفظ مشی اعتدال و سازش دارند نه جدیت در اجرای قانون). اشکال بعدی این است که جدایی دانشگاه از حوزه و تعلیمات الهی نهاد علم دانشگاهی را به شدت متضررکرده و سکولار بار آورده است. 

اما طرحی که آقای فرهادی برای بازبینی رشته ها دارد آیا خوب است و باید دنبال شود؟ 

قطعا همین طور است باروری علم  قسمت های مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آن محتوای آموزشی است. اما نکته ی مهم این است که این بازبینی ها با رویکرد تحول عمیق در آن رشته ها باشد. ماموریت های دانشگاه ماموریت های بزرگ و تحول خواهانه باشد. بنابراین اصل این اقدام قابل تحسین است به شرطی که اصل طرح آمایش آموزش عالی با جهت گیری تمدنی و افق بلندی تدوین گردد. 

چون ما لایق بهترین ها هستیم.

  • محمد واثقی بادی