مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

باید از حوزه هاى علمیه یک عالِمى به تمام معنا متعهد بیرون بیاید، و مرکز ساخت انسان باشد؛ و دانشگاه هم مرکز ساخت انسان {باشد}.امام خمینی(رحمه الله علیه)
علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه‌های نخبه کشور است که هدایت جامعه را بر عهده دارند بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است.
علوم انسانی روح دانش است. حقیقتاً همه‌ی دانشها، همه‌ی تحرکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانی است.امام خامنه ای(حفظه الله)

۱۶ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است


نماز ظهر را در مسجد جامع علی ابن ابیطالب واقع در میدان صنعت اقامه کردیم. سه نفری که راه بزرگراه شهید همت را برای رسیدن به دانشگاه علامه طباطبایی رحمه الله علیه در پیش گرفته بودیم. 


 مقداری زودتر به دانشگاه رسیدیم، به همین دلیل ، از فرصت استفاده کرده و حسابی دانشکده روانشناسی و علوم تربیت دانشگاه علامه را مورد مداقه خود قرار دادیم. در نگاه اول فهمیدم که ساختمان این دانشکده نیز براساس فکرها و ایده های اساسی آموزشی ساخته نشده است و این موجب تاسف و سرخوردگی ما شد. نکته جالب دیگر حضور فعال دانشجویان در راهرو ها و بحث و گفت و گوهای پرهیجان آنها بود، البته این مورد شاید ناشی از این باشد که سال تحصیلی جدیدی شروع شده بود. با نگاه اولیه به این نتیجه رسیدیم که کلاس های خانم ها و آقایان ظاهرا تفکیک شده است، موضوعی که واقعا در نظام تربیتی آموزش عالی بحث انگیزه بوده و خواهد بود. سرگرم سایت دانشگاه شده بودیم که با اطلاعیه جالبی در مورد اینترنت برخورد کردیم که در آن ذکر شده بود که اینترنت از ساعت 2 بامداد الی 7 صبح رایگان است!!! از حیث تربیتی و سبک زندگی اسلامی این خط مشی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی رحمه الله علیه موجب تعجب و تاسف شد . در همین احوال بودیم که جناب استاد واحدی تشریف آوردند و ما به خدمتشان رسیدیم..... ادامه مطلب....

  • محمد واثقی بادی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دانشجوی دکتری بود و در زمینه نانو فعالیت می‌کرد، دل پری از مسئولین داشت رو به هرکس که نزدیکش بود می‌گفت «باید کارت ملاقات همراهتان باشد، لوازم اضافی هم نداشته باشید» شور عجیبی در چهره‌اش و دیگر نخبگان بود عمدتا از دیگر نقاط کشور خود را به حسینیه امام خمینی (ره) رسانده بودند.

با هم وارد حسینیه شدیم گویی محیط برایشان تازگی داشت برخی سعی می‌کردند اشک شوق دیدار رهبر را مخفی کنند بعضی دیگر دنبال وضوخانه بودند یکی می‌گفت درد دلمان را به آقا می‌گویم. کمی آن طرف‌تر چند دانش آموز المپیادی نشسته بودند حس کنجکاوی در نگاهشان موج می‌زد، طوری به در و دیوار نگاه می‌کردند گویی قرار بود سوالات المپیادشان از آن جا طرح شود.

دل‌های پرشور نوای نوحه امام حسین (ع) را به گوش جان می‌پذیرفتند، پس از نوحه‌خوانی و سینه‌زنی رفته رفته تحرکات نشان از ورود آقا می‌داد. بچه ها چشمشان به محل های احتمالی داخل شدن رهبری دوخته بودند.

آقا که وارد شدند شعارها کوبنده‌تر شد « ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده».

 

پس از قرائت قرآن مجید مجری پشت تریبون قرار گرفت خودش هم جزو نخبگان بود رتبه 3 کنکور سراسری چند سال پیش با کلی انرژی و البته لرزش صدا؛ یکی یکی سخنرانان منتخب را صدا می‌زد و هر کدام هم پس از ایراد سخنان خود نزد آقا می رفتند دست بوسی و گرفتن چفیه هم که نقل و نبات اینگونه دیدارهاست.

یکی از نخبه‌ها که سابقه سکونت در چندین کشور از جمله آلمان و هنگ کنگ را داشت پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من به متن سخنانی که نوشته‌ام کاری ندارم و دلم می‌خواهد هر چه دلم می‌خواهد بگویم اجازه هست که آقا نیز در جواب با لبخندی موافقت خود را بیان کردند. در انتهای سخن خود نیز سریع پیش آقا رفت و چفیه را گرفت و طوری از بالای سکو به پایین آمد که انگار از سکوی قهرمانی به پایین می‌آید این عمل باعث خنده حضار شد.

 

مجری برنامه که خود نیز از سخنرانان بود در بخشی از صحبت‌هایش با انتقاد از برخورد بالا به پایین ساکنان تهران نسبت به دیگر هموطنان و به قولی شهرستان‌های دیگر واکنش رهبر انقلاب را در پی داشت آقا در پاسخ به این اعتراض فرمودند «خودشان مگر کجایی هستند برای نمونه خود من هم از شهرستان به تهران آمده ام» در این حین صدای انفجار خنده حضار فضای حسینیه امام خمینی را فرا گرفت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخشی از صحبت‌های خود ضمن تاکید بر عدم حضور وزیر آموزش و پرورش در این دیدار از خدمات وی در بخش نخبگان تقدیر کرد.

 

زمانی که ستاری خاطره‌ای از نخبه ای که به ملاقات وی آمده بود و خود را همچون الکلی معرفی کرده بود که در صورت عدم کمک به وی می پرد واکنش جالب رهبری را به همراه داشت و معظم له به شوخی فرمودند «مست هم می‌کرده است».

در آغاز بیانات رهبر انقلاب ایشان نسبت به مطالب نوشته شده روی دست حضار و کاغذ‌های کوچکی که به عنوان تایید شعار‌های انقلابی تلقی می‌گردد و عموما در برنامه های مختلف اقشار از این روش برای عرض ارادت به ایشان استفاده می‌کنند واکنش نشان دادند و فرمودند «من این جمله‌های شما را نمی‌بینم ای کاش این ها را بعد از مراسم جمع آوری می‌کردند و به من نشان می‌دادند.»

 

 

حضرت آیه الله خامنه‌ای در بیانات سراسر محبت خود نسبت به نخبگان تاکید کردند: «سرعت رشد علمی کشور به هیچ وجه نباید کاهش یابد» که در این لحظه صدای تکبیر نخبگان در تایید این سخن رهبری موجب ایجاد فضایی سرشار از عرض ارادت نسیبت به توجه معظم له به مسائل علمی در کشور شد.

در این دیدار زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس، منصور کبگانیان دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور حضور داشتند.


  • محمد واثقی بادی

یونسکو
تعهدات ایران در پذیرش «برنامه ۲۰۳۰ یونسکو» قابل تأمل است از جمله دسترسی آزاد یونسکو و مجامع بین‌المللی به اطلاعات آموزشی و تربیتی کشورمان؛ ارائه اطلاعات کشور به سازمانهای بین‌المللی آن‌ هم مطابق با خواست آنها چه نفعی برای کشور دارد؟
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ سید سعید نجیبی؛ کارشناس علم و فناوری طی یادداشتی درباره تعهدات ایران در قبال یونسکو نوشت:
«جهانی‌شدن یکی از مفاهیمی است که در قرن بیست و یکم وارد حوزه علوم اجتماعی شده و به صورت جدی چارچوبهای حکومتی، مرزهای جغرافیایی کشورها و هنجارهای فرهنگی را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ امروزه برخی از سازمانهای بین‌المللی، این مفهوم را در حوزه تعلیم و تربیت پیگیری می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به یونسکو اشاره کرد.
یونسکو یکی از سازمانهای تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در زمینه‌های علمی، فرهنگی و تربیتی فعالیت می‌کند؛ این سازمان به همراه چهار سازمان بین‌المللی دیگر در راستای شعار «آموزش برای همه»، اقدام به برنامه‌ریزیهای آموزشی 15 ساله برای اجرا در کشورهای عضو می‌کند، نخستین برنامه آموزشی این سازمان در سال 2000 به تصویب رسید که تا سال 2015 اجرای آن به طول انجامید لذا با توجه به اتمام برنامه اول، یونسکو به عنوان متولی امر، برنامه دوم را تحت عنوان «برنامه آموزش 2030» در اجلاسی که در اینچئون کره با حضور سران و وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو برگزار شد، مطرح کرد. پس از تصویب برای بررسی نهایی به اجلاس رؤسای جمهور در نیویورک ارسال شد که مورد تأیید آنها نیز قرار گرفت.
حال سؤال اینجاست که با توجه به عضویت ایران در یونسکو، آیا این سند در دستور کار دستگاه‌های تربیتی و آموزشی کشور قرار گرفته است؟
فانی؛ وزیر آموزش و پرورش با حمایت از برنامه آموزش 2030 یونسکو از اجرایی‌شدن این برنامه در کشور خبر می‌دهد و فرهادی؛ وزیر علوم نیز پیشرفت همگام با برنامه 2030 را محور برنامه‌های وزارت علوم قرار داده است علاوه بر این، یونسکو لزوم مشارکت همه دستگاه‌ها در اجرای این سند را مورد تأکید قرار داده است.
بنابراین با توجه به اینکه این سند جز تعهدات ایران در عرصه بین‌المللی محسوب شده است، هیئت دولت نیز برای کمک به اجرای این برنامه، لزوم مشارکت تمام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های ذیربط را به تصویب رساند همچنین وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان رئیس کمیته اجرایی سند ملی آموزش 2030 انتخاب شد.
با این وجود تعهداتی که ایران در پذیرش سند مذکور ملزم به اجرای آن شده، قابل تأمل است که از جمله آنها می‌توان دسترسی آزاد یونسکو و مجامع بین‌المللی به اطلاعات آموزشی و تربیتی کشورمان اشاره کرد. 
  • محمد واثقی بادی

برای مشاهده این آمار که از طرف موسسه برنامه ریزی و پژوهش آموزش عالی تهیه شده است به لینک زیر مراجعه کنید. 


                                                                لینک دانلود

  • محمد واثقی بادی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 786 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برگزار شد.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مورد دستور و مصوبات این جلسه گفت: ما یک بحثی را در ابتدای جلسه داشتیم در زمینه آسیبی که این روزها بیشتر مطرح است و البته مدتی است که این آسیب در رابطه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما به وجود آمده و آن آسیب یک جریانی است که تحت عنوان فروش پایان نامه و نوشتن مقالات مثلا آی اس آی برای کسانی که دنبال تدوین و نوشتن پایان نامه‌هایشان هستند؛ یا دنبال این هستند که بتوانند مراحل بعدی علمی شان را طی بکنند؛ برایشان مقاله آی اس آی بنویسند؛ ایجاد شده است.

وی افزود: با حضور ریاست قوه قضائیه بحث جدی شد و البته چند جلسه قبل در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گروهی را مسئول کردیم که از وضعیت این مسائل به خصوص در اماکنی مانند خیابان انقلاب اسلامی و مقابل دانشگاه تهران و یا سایر مراکز استان ها و در ارتباط با مجموعه‌های دانشگاهی، گزارشی تهیه و ارائه کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این موضوع زیبنده جریان علمی کشور نیست و حتما باید با آن مقابله شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: کشورمان به لحاظ علمی و فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی به ویژه در 15 سال اخیر داشته و هم اکنون کشورمان جزء کشورهای مطرح دنیا، در زمینه علم و فناوری است.

وی افزود: کشورمان به تنهایی بیش از 5/1 درصد از تولید علم جهان را به خود اختصاص داده و اینکه یک جریان آلوده کننده ‌ای در کنار این حرکت بزرگ علمی، بخواهد آسیب بزند، بسیار نامطلوب و نادرست است.

مخبر دزفولی ادامه داد: برداشت این است که این جریانِ سازمان یافته و طراحی شده با پشتیبانی خارجی‌ها و عناصر مساله دار و برخی اوقات هم به وسیله عناصر غافل، نادان و ناآگاهی به راه افتاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در هر صورت مقرر شد با همکاری وزارت کشور، قوه قضائیه -که با توجه به تاکید ریاست قوه قضائیه که این کارها جعل و جرم است_ برخورد لازم را داشته باشند و هم به لحاظ حقوقی و قضائی و هم به لحاظ مسائل دانشگاهی باید با این تخلفات برخورد جدی صورت گیرد.

وی افزود: امیدوار هستیم با این تصویب و تصمیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفت، شاهد برچیده شدن اینگونه حرکت‌های ناشایست در فضای علمی کشور باشیم.

  • محمد واثقی بادی
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به روند پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه‌ها گفت: به طور معمول ۲۰ درصد دانشجویان هر گرایش از داخل یا خارج دانشگاه می‌توانند برای پذیرش به عنوان استعدادهای درخشان داوطلب شوند.
                                                    خبرگزاری فارس: جزئیات پذیرش دانشجویان استعداد درخشان

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس،‌ با تشریح روند پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: 20 درصد هر گرایش از داخل یا خارج دانشگاه در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند برای شرکت در دوره‌های استعدادهای درخشان داوطلب شوند.

وی افزود: البته این افراد بر اساس شاخص‌هایی مانند معدل و تعداد مقالات امتیازبندی می‌شوند و این امتیازات در دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه بررسی شده و اگر داوطلبان شرایط مدنظر را داشته باشند پرونده آنها به دانشکده‌ها منتقل می‌شود.

معتمدی اظهار داشت: دانشکده‌ها پرونده‌ داوطلبان را در گروه‌های آموزشی بررسی می‌کنند و سپس از بین واجدان شرایط افرادی به سازمان سنجش معرفی می‌شوند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: سازمان سنجش بر اساس شرایط مدنظر افرادی را برای پذیرش در دانشگاه‌ها معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: البته حدنصاب واحدهای گذرانده شده نیز مطرح است به طوری که باید داوطلبان حتما تا زمان ورود به دانشگاه از مقطع قبلی فارغ‌التحصیل شده باشد.

برای سال تحصیلی 95-96 چنانچه ورودی‌های یک رشته تحصیلی با احتساب شش نیمسال و 110 واحد یا هفت نیمسال و 115 واحد نتوانند از تسهیلات آئین نامه مربوط به استعدادهای درخشان بهره مند شوند با تصویب شورای آموزشی دانشگاه تعیین 10 درصد دانشجویان برتر براساس گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای درسی تا پایان نیمسال ششم قابل انجام است.

برای سال تحصیلی 96-97 و بعد از آن، محاسبه 10 درصد برتر صرفا براساس سه چهارم واحدهای گذرانده شده تا پایان نیم‌سال ششم لازم الاجرا است.

  • محمد واثقی بادی
دهمین همایش ملی «نخبگان فردا» با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.



نخبگان
شناسهٔ خبر: 3798672 - 













به گزارش خبرنگار مهر، آریا الستی امروز در مراسم افتتاحیه دهمین همایش ملی نخبگان فردا در سالن اجلاس سران گفت: این همایش طی امروز و فردا با حضور ۱۱۷۲ نفر از جامعه بنیاد ملی نخبگان برگزار می شود.

وی افزود: نخبگان شرکت کننده در این مراسم صبح فردا با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در این همایش کارگاه های مختلفی با موضوع حل مسئله و مهندسی انگیزه، بررسی چالش ها و فرصت های حوزه کشاورزی، صنعت، آموزش عالی و نظام سلامت برگزار خواهد شد.

الستی اضافه کرد: سال گذشته در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری، ایشان تاکید داشتند که نخبگان باید به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه کنند. امسال این موضوع مورد توجه قرار گرفت و طرح های زیادی به بنیاد ملی نخبگان ارائه شد و قرار است فردا ۱۶ طرح نهایی در این همایش ارائه شود.

وی عنوان کرد: در مراسم اختتامیه این همایش از برخی رتبه های برتری کنکور سراسری سال ۹۵ تقدیر خواهد شد.

  • محمد واثقی بادی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور از مهم ترین نهاد های ستادی کشور در عرصه آموزش عالی تلقی می گردد. توجه به ساختار این وزارات و شناخت ابعاد عملیات این وزارات یکی از کارهای مهم در عرصه سیاستگذاری علم است. در زیر نمای کلی از ساختار عریض و طویل وزارات در دسترس خوانندگان عزیز قرار گرفته است. در نگاه اول از این ساختار دو نکته ی کلی را می توان برداشت کرد. اول بخش های ستادی نسبتا گسترده دراین وزارت فعالیت می کنند که در فرایند فعالیت های وزارت جای سازی درستی و معنا داری بخود نگرفته اند. دوم اینکه ساختار وزارت کاملا وظیفه ای و تا حدی فرایندی است ولی نظریه برنامه(طرح عملیاتی) این وزارت برای در وهله اول بسیار مبهم و نامعلوم است. در آینده بخش های مختلف این وزارت بسیار مهم را به تدریج معرفی تفصیلی تری خواهیم داشت. 

Page-1

  • محمد واثقی بادی
لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى ‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده ‏ایم.
                                        
   بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با  کتابخان ه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده ‏اند. شاخص ‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى ‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.
 
عیب عمده آموزش و پرورش ایران باستان این بود که در انحصار طبقه ‏هاى برجسته و شاهزادگان و اعیان و اشراف قرار داشت و دیگر طبقات که بخش مهم مردمان کشور بودند از نعمت تحصیل و تربیت در آموزشگاه‏ها محروم بودند.
 
  • محمد واثقی بادی

آمایش سرزمین را‌ باید به دیده یکى از فنون توسعه در مراحل نخستین آن نگریست.آمایش سرزمین یا برنامه‌ریزى‌ سرزمینى‌،نوعى برنامه‌ریزى است که به سـرزمین بـه عنوان عاملى اساسى و تـعیین‌کننده در تـأمین اهداف توسعه توجه مى‌کند.به‌طورکلى،مى‌توان گفت آمایش سرزمین با هدف «استفاده معقول از فضا و درک کامل ارزش‌ آن براى عملکرد مؤثر اقتصادى»انجام مى‌گیرد و«تقسیم کار سرزمینى»یکى از جنبه‌هاى مهم آن است.به عبارت دیگـر،آمـایش،نوعى برنامه‌ریزى بلند مدت است که سرزمین را عاملى تعیین‌کننده‌ در‌ تأمین اهداف توسعه مى‌داند.
نقشه توسعه که به کمک آمایش ایجاد مى‌شود نوعى پیش‌نیاز برنامه است.به عبارت دیگر،آمایش،برنامه نیست بـلکه مـقدمه یا یکى از استلزامات بـرنامه‌ است‌.با پذیرش این گزاره،در مرور پیشینه این تحقیق بر رابطه بین برنامه با سیاست‌هاى کلان تاکید شده است.محور مـرور پیشینه،تناسب برنامه توسعه آموزش عالى با سیاست‌هاى‌ کلان‌ است.در هـمین رابـطه،مـدل سیاست‌گذارى که در تناسب بیشترى با مطالعات آمایش قرار داشته باشد مد نظر قرار گرفت.مدل‌ها با عینیت بـخشیدن ‌ ‌بـه وجه نظرى طرح مطالعات‌ را‌ آسان‌ مى‌کنند.از میان مدل‌هاى مختلفى‌ که‌ براى‌ سیاست‌گذارى مـعرفى شـده اسـت،بین مطالعات آمایش و«مدل سیاست‌گذارى عمومى تصمیم‌گیرى»تناسب هدف و کارکرد وجود دارد.در اینجا این مدل به‌ اختصار‌ مـعرفى‌ شده است.
به‌طور عام،سیاست‌گذارى وضع قواعد یا‌ اصول‌ راهنماى تصمیم است.«مدل تـصمیم‌گیرى1»در سیاست‌گذارى،بر پیچیدگى فـرایند تـصمیم‌گیرى در مرحله اخذ سیاست تأکید دارد.این مدل‌،که‌ نخستین‌ بار توسط«آلیسون»در دهۀ 1970 مطرح شد دال بر‌ آن است که هر فرایند مستلزم تصمیم‌گیرى،قصد یافتن راه حلى را دارد که به کمک آن بتوان‌ مشکلى‌ را‌ حل کرد و یا تعامل موثرى را در روابط بـین بازیگران براى‌ تحقق‌ منافع متعادل شده،به وجود آورد. مدل تصمیم‌گیرى آلیسون از سه خرده مدل تشکیل شده‌ است‌:«بازیگر‌ عاقل3»،که به عنوان«بازیگر کلیدى»،نقش‌هایى دارد که به‌طور معمول توسط‌ دولت‌ انجام‌ مى‌شود؛«فرایندهاى سـازمانى4»،که جـایگزینى براى تغافل مجریان از مدل عقلانى تصمیم‌گیرى است؛و«سیاست‌هاى‌ حکومتى‌5»،که‌ براساس تحلیل روابط قدرت،اثرپذیرى تصمیمات از خواست رهبران را تحلیل مى‌کند.«بازیگر‌ کلیدى‌»،تصمیم‌گیرى و اقدامات خود را در یک بستر عقلانى انجام مى‌دهد.در مدل تـصمیم‌گیرى‌،«فـرایند‌ سازمانى‌»و«سیاسهاى حکومتى»،بر چانه‌زنى مدیران و تصمیم‌گیرندگان حکومت در مورد تصمیم نهایى اتخاد شده تمرکز‌ دارد‌.در«فرایند سازمانى»،مجوز اجراى سیاست‌ها،توسط بازیگر کلیدى مبتنى بر ساختار و روندهاى‌ سازمانى‌ صادر‌ مى‌شود.در مـدل،قـابلیت اجراى سیاست برگزیده،براساس ظرفیت و توان اجرایى مستقر در فرایندهاى سازمانى‌ مهر‌ تأیید مى‌خورد.در«سیاست‌هاى حکومتى»،سیاست‌هاى اتخاذ شده توسط بازیگران کلیدی‍7 تحت‌ تأثیر‌ تعاملات‌ پیچیده بین تصمیم‌گیرندگان اصلى، چانه‌زنى‌ها،تـضادها و مـیانجى‌گرى‌ها آنـان در رأس قدرت قرار دارد.در این‌ مدل‌،مـنافع‌،سـوگیرى‌ها،و مـهارت‌هاى تصمیم‌گیرندگان اصلى،بر انتخاب نهایى یک سیاست اثر مى‌گذارد14‌.علاوه‌ بر این مدل تصمیم‌گیرى داراى سه مرحله است:1)تدوین برنامه کارى؛2)تصمیم‌گیرى؛و 3) اجراى تصمیمات و سـیاست‌هاى انـتخاب‌ شـده‌.
مطالعات آمایش تا حد زیادى از این مدل سیاست‌گذارى تأثیر مـى‌پذیرد‌.در‌ مـدل تصمیم‌گیرى،سازمان‌هاى دخیل در تصمیم و اجراى‌ آن‌،در‌ یک ماتریس متعامل با یکدیگر رابطه‌هاى چندگانه‌ برقرار‌ مى‌کنند.در اینجا فرض مى‌شود که عناصر دخـیل در تـصمیم،هـمگى از یک‌ روند‌ عقلانى پیروى مى‌نمایند.تصمیماتى که‌ در‌ هر سازمان‌ گرفته‌ مى‌شود‌،نـهایتا در قالب فرایندهاى سازمانى باهم‌ وحدت‌ پیدا مى‌کنند.در آخرین سطح نیز رهبران،براساس منافعى که تشخیص مى‌دهند‌،سیاست‌ را اعلام مى‌کنند.در جـدول 1 تـطابق‌ مـدل سیاست‌گذارى تصمیم‌گیرى با‌ آمایش‌ آموزش عالى نشان داده شده‌ است‌.
سیاست علم و فناوری » شماره 17 (صفحه 76)


رابطه آمایش آموزش عالی و سیاستگذاری آموزش
  • محمد واثقی بادی