مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

مطالعات حکمرانی علم و آموزش عالی

نشر مجموعه ای از مطالعات و تجربیات حلقه حکمرانی پژوهش و آموزش عالی

باید از حوزه هاى علمیه یک عالِمى به تمام معنا متعهد بیرون بیاید، و مرکز ساخت انسان باشد؛ و دانشگاه هم مرکز ساخت انسان {باشد}.امام خمینی(رحمه الله علیه)
علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه‌های نخبه کشور است که هدایت جامعه را بر عهده دارند بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است.
علوم انسانی روح دانش است. حقیقتاً همه‌ی دانشها، همه‌ی تحرکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانی است.امام خامنه ای(حفظه الله)

گسترش دیپلماسی"علمی" را باید ارزشیابی کنیم

يكشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۱۷ ب.ظ

دولت تدبیرو امید  شعار ارتباط سازنده با جهان را اصلی ترین شعار خویش قرار داده است. در همین راستا ارتباطات علمی نیز قوت گرفته است که این می تواند مانند شمشیر دولبه برای ما رفتار کند. 


یکی از کشورهایی که به نظر می رسد تمام شرایط دست به دست هم داده تا دیپلماسی علمی خوبی با آن برقرار کنیم کشور روسیه است. ما به این کشور در زمینه هایی چون 1- ایجاد شبکه کارآموزی دانشجویان 2-در زمینه علوم انسانی، زبان، تاریخ و فرهنگ 3- دوره مشترک کارشناسی ارشد و...وارد دیپلماسی علمی شده ایم. برای آشنایی با وضعیت آموزش عالی روسیه می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید. 

درباره آموزش عالی روسیه بخوانید


                                           

این روابط حدود به کشور روسیه نمی شود بلکه با دیگر کشورها هم این ایجاد شده یا برنامه ریزی هایی برای آن بوجود آمده است.  در نشست مطبوعاتی معاون آموزشی وزارت علوم نیز رشد ارتباطات علمی با سایر کشورها تاکید شد. برای مثال تاکید شد که دانشجویان خارجی کشور الان تنها نیم درصد از کل دانشجویان را شامل می شود که این برنامه ریزی شده است این رقم به 4 درصد دانشجویان کل کشور برسد. 
دیپلماسی علمی هم مانند تمام روابط خارجی ما ذیل سه شاخص اصلی عزت، حکمت، مصلحت می بایست صورت گیرد. هرکدام از این شاخص ها در زمینه ی علمی معنای خاص خودش را می گیرد که در ادامه به صورت مختصر بیان می شوند.


عزت در دیپلماسی علمی: 
1-مبادله های علمی عادلانه و متقابل باشد. 
2-مبادله های علمی به کشورهای دوست دشمنان ما نباشد حتی اگر این دوستی در آینده اتفاق صورت بگیرد.


حکمت در دیپلماسی علمی:
 1-در مبادله های علمی به دنبال اثرات مثبت فرهنگی و علمی باشیم نه صرف مبادله به هرقیمتی 
2-تعادل را در داد و ستد و روابط علمی رعایت کنیم و افسار گسیخته رابطه حسنه ایجاد نکنیم.


مصحلت در دیپلماسی علمی:
1-نیاز های و مسائل کشور را در صدر اهداف دیپلماسی علمی خود قرار دهیم.
2- به دنبال هدف های کوتاه مدت در دیپلماسی علمی نباشیم بلکه هدف های اسلامی و ملی بلند مدت را مد نظر قراردهیم.


به هر حال امیدواریم که این روابط علمی شاخص های بالا رو مد نظر قرار دهند و باب دیپلماسی به معنای عام و به معنای خاص آن در آموزش به صورت انقلابی و اسلامی آن در کشور باز شود. وهمچنین چه خوب است که دولت در این زمینه یک خود ارزشیابی داشته باشد و نتایج آن را به سمع و نظر مشتاقان پیشرفت و تعالی کشور برساند.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۹/۰۷
  • ۱۱۳ نمایش
  • محمد واثقی بادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی